שימוש ברחפנים בחפירות ארכיאולוגיות - המחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה בר-אילן

בשנים האחרונות, רחפנים מחוללים מהפכה בעולם החפירות הארכיאולוגיות ומשפרים את היקף ואיכות המחקר הארכיאולוגי. הרחפנים, המצוידים במצלמות ברזולוציה גבוהה, יכולים להפיק צילומי אוויר מפורטים שבעזרתם ניתן ליצור מודלים תלת מימדיים מדויקים של אזורי חפירה, וכך לחשוף פריטים נסתרים שאנחנו עלולים להחמיץ מהקרקע.

רחפנים בחפירות ארכיאולוגיות

 

מבט ממעוף הציפור מאפשר לארכיאולוגים למפות אתרים במדויק, לעקוב אחר התקדמות החפירה ולהעריך את ההשפעה של גורמים סביבתיים על האתר. בנוסף, רחפנים מאפשרים סקירה מהירה של אזורים גדולים או קשים לגישה, ומאפשרים לחוקרים לאסוף נתונים משמעותיים תוך הפרעה מינימלית לאתר עצמו. 

במחלקה מתבצע שימוש שוטף ברחפנים והם מהווים חלק בלתי נפרד מהפעילות בשטח ו סטודנטים יכולים להטיס רחפנים כבר מהתואר הראשון, ולקחת את הלימודים שלהם צעד קדימה לעבר העתיד, עם אמצעי חדשני ויעיל לתיעוד וניתוח אתרים. 

שימוש ברחפנים לטובת תיעוד דיגיטלי במחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה

במחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה אוניברסיטת בר-אילן השימוש ברחפנים בא לידי ביטוי בשני היבטים:

  • הראשון הוא ההיבט המעשי - ברחפנים נעשה שימוש לצורך תיעוד אתרי חפירות וממצאים ומידול תלת-מימד. בנוסף, המחלקה עושה שימוש ברחפנים גם עבור צילום שטחים שלמים. הרחפנים מאפשרים לתעד שטחים ארכיאולוגיים ולהפוך את הצילומים למפות מתקדמות, מפות גבהים או טופוגרפיות באיכות גבוהה. צילומים אלו מאפשרים לחפש ולאתר אלמנטים ארכיטקטוניים בנוף ברזולוציות שלא קיימות בצילומים לווייניים או אזרחיים, מה שהופך את הרחפנים לחלק משמעותי ממחקר השדה וממחקרים נקודתיים במחלקה.  
  • ההיבט השני הוא התיאורטי - במחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה נלמד תחום התיעוד הדיגיטלי במסגרת קורסים הנוגעים לעולמות התוכן של רחפנים, תלת-מימד ומיפוי, שמכניסים את הסטודנטים ללב העשייה והעתיד בתחום. המחלקה אף עוסקת בפיתוח שימושים חדשים לטכנולוגיות קיימות. 

את השימוש שנעשה ברחפנים ובתיעוד דיגיטלי במחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה ניתן לסווג לכמה קטגוריות מרכזיות:

  • צילומי אוויר (אורתופוטו) - צילומים ישירים המאפשרים להכין מפות או מודלים תלת מימדיים ברמות דיוק גבוהות של סנטימטרים ומילימטרים. צילומים אלו מאפשרים לראות ולחקור את האתר כולו דרך המחשב ולדגום כל נקודה במפה גם אם לא נעשתה מדידה בשטח. כך אפשר למדוד ולחקור אורכים של קירות, רוחב של אבן ועוד. 
  • תיעוד חפצים - כתובות עתיקות הן לרוב מלוכלכות ומטושטשות מלכלוך, עובש או קילופים, כך שקיים אתגר להבדיל בין הלכלוך לבין האותיות עצמן, שהן בעצם סדקים באבן. צילום דיגיטלי מאפשר לראות את הכתובת העתיקה מזוויות שונות, בגדלים שונים ובתלת-מימד, "לקלף" החוצה את הצבע ולהישאר עם התבליט בלבד. לכן, נעשה שימוש בצילום ותיעוד בתלת-מימד גם עבור פענוח וקריאה של כתובות עתיקות, חפצים קטנים ותביעות חותם.
  • תיעוד תל מימד בתחום ארכאובוטניקה בוטני של העבר - באמצעות תיעוד תלת מימד ניתן למדל זרעים וטיפולוגיה לפי הנפח והצורה.
  • חיישנים מוטסים - המחלקה עושה שימוש בחיישנים שמאפשרים למדל אזורים חשוכים, מנהרות, מערכות תת קרקעיות ועוד, ברמת דיוק של סנטימטרים. בזמן קצר במיוחד ניתן לקבל שרטוט ברמה גבוהה שמסייע למחקר שנעשה באזורים קשים לגישה. 

תיעוד דיגיטלי באמצעות רחפנים: קורס רישיון בלעדי 

כבר בתואר הראשון ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה יעבדו הסטודנטים עם צילומים ומודלים שנעשו בעזרת רחפנים, וכן יוכלו לבחור ללמוד קורסים בתיעוד דיגיטלי. כמו כן, הם יוכלו לבחור להירשם לקורס חיצוני בתיעוד דיגיטלי בעזרת רחפנים, קורס המעניק רישיון מקצועי בהטסת רחפן. קורס זה הוא הראשון מסוגו והיחיד שמעניק תעודה מקצועית להטסת רחפנים. הקורס נפתח לראשונה בשנת 2024 ומכשיר סטודנטים וכן משתתפי חוץ נוספים בהטסת רחפן. הקורס כולל חלק תיאורטי ולצידו הכשרה מעשית של הפעלת כטב"מ לצרכי תיעוד ומיפוי. בקורס נלמדים נושאים כמו מטאורולוגיה, אווירודינמיקה בסיסית וחוקים והנחיות תעופה. 

בסיום הקורס, ולאחר מעבר של מבחן תיאורטי ברשות התעופה האזרחית, מקבלים המשתתפים רישיון להפעלת רחפן באופן מסחרי מטעם רשות שדות התעופה, לצד תעודה מקצועית. התעודה מאפשרת לבוגרים לתרגם את הלימודים העיוניים שלהם לתעודה פרקטית בשוק העבודה, ואת הידע שנרכש בקורס אפשר ליישם כדי לפתח קריירה טכנולוגית חדשנית בענפים כמו חקלאות, תכנון עירוני, אנרגיה ירוקה וכמובן מחקר ארכיאולוגי. 

לחקור את העבר באמצעי העתיד: המחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה 

המחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה של אוניברסיטת בר-אילן היא פורצת הדרך והמובילה של תחום הרחפנים באוניברסיטאות, והיא בעלת סטטוס רשמי של רשות התעופה האזרחית. המחלקה מעניקה לסטודנטים בכל רמות התארים חוויה אקדמית חדשנית המבוססת על הוראה פרונטלית-תיאורטית, פעילות שדה ועבודת מעבדה המשלבת טכנולוגיות חדשניות, והיא היחידה בארץ המשלבת את לימודי ארכיאולוגיה עם לימודי ארץ ישראל, שני תחומים המפרים זה את זה ומשלבים חומר ורוח.

בזמן הלימודים במחלקה הסטודנטים מפתחים חשיבה מקורית ויצירתית, פותרים תעלומות עתיקות וסופגים ידע תוך היעזרות בטכנולוגיות רחפנים ומידול תלת מימד שנותנת להם דריסת רגל חשובה באמצעים עכשוויים שפותחים את הדלת למגוון קריירות מרתקות. 

 

 

הכירו את אנשי הסגל

 

סגל