חפירות תל תבנה - המחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה בר-אילן

חפירה ארכיאולוגית, שנערכת לא פעם במסגרת לימודי ארכיאולוגיה באוניברסיטאות, היא שיטת עבודה לחשיפה של חפצים, מבנים ושרידים עתיקים הקבורים מתחת לאדמה. זאת במטרה להבין פעילויות אנושיות ותרבויות עתיקות, ולעזור לנו לקבל מידע על ההיסטוריה האנושית.

אחד האתרים המרתקים לחפירות ארכיאולוגיות בישראל הוא תל תבנה. תל תבנה שוכן בחבל בנימין בדרום-מערב השומרון וניצב על גבעה המוקפת מדרונות תלולים. אתר תל תבנה היה מיושב במשך למעלה מ-4,000 שנים, מתקופת הברונזה ועד לראשית התקופה העות'מאנית, ובתקופות המקרא והתקופה הרומית שימש כמרכז מנהלי אזורי.
לכן, זה לא מפתיע שמדובר על אתר ארכיאולוגי מסקרן - בסקרים שנערכו באתר לאורך השנים תועדו במקום שרידים ממגוון תקופות, כמו תקופת המקרא, החשמונאים והרומאים, והוא אף מזוהה עם העיר המקראית תמנת חרס, עירו של יהושע בן נון. 

חפירות תל תבנה

חפירה בתל תבנה עם המחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה בר-אילן

המחלקה ללימודי ארכיאולוגיה ולימודי ארץ ישראל בבר-אילן הייתה הראשונה לערוך חפירות ארכיאולוגיות בתל תבנה. זה קרה בשנת 2022, בהובלת ד"ר דביר רביב שערך בשנים שלפני כן מיפוי מפורט של האתר והנקרופוליס, כולל איסוף שברי כלי חרס ותיעוד שרידים אדריכליים. 

במהלך הקיץ הקרוב מתוכננת עונת החפירות השלישית באתר בידי משלחת מהמחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה. החפירות מתנהלות בשני שטחי חפירה בראש התל ובמקביל נערך סקר במדרונות הגבעה. בחפירות עד כה נחשפו שרידי מבנים ומתקנים מהתקופות הברזל והרומית הקדומה, ביניהם מבני מגורים, מגדל, רחוב, שני מקוואות טהרה, פריטים אדריכליים של מבנה הרודיאני מפואר, וכן מגוון חפצים כולל מאות מטבעות, כלי חרס, כלי זכוכית, כלי אבן וכלי נשק.

לימודי ארכיאולוגיה וארץ ישראל

תואר בארכיאולוגיה ולימודי ארץ ישראל באוניברסיטת בר-אילן הוא אחד התארים המיוחדים והשונים בנוף, המשלב בין שני תחומים שמפרים זה את זה ועוזרים לנו לקבל ידע חדש על השורשים העמוקים שלנו בארץ ישראל. לימודי ארכיאולוגיה משלבים הוראה פרונטלית עם פעילות בשטח, מחקר במעבדה ועבודה עם טכנולוגיות חדשניות בתחום הארכיאולוגיה.

אוניברסיטת בר-אילן מציעה תואר ראשון, תואר שני ושלישי בלימודי ארכיאולוגיה, וקורסים מרתקים ומגוונים העוסקים בנושאים כמו מגילות קומראן, בוטניקה ארכיאולוגית, ירושלים הקדושה ועוד, תוך שילוב של חפירות לימודיות וסקרים ארכיאולוגיים באתרי חפירה גדולים בכל רחבי הארץ שהופכים את הלימודים לחווייה מרגשת. בתארים המתקדמים תוכלו לפנות לעבודה מחקרית בשיתוף פעולה עם המכון הארכיאולוגי ומוסדות נוספים, וכן לעבוד עם מעבדות מתקדמות, לנתח טקסטים, לעבוד עם רחפנים וסורקי לייזר ולחקור שרידים מיקרוסקופיים. 

בוגרי לימודי ארכיאולוגיה יכולים להשתלב במחקר אקדמי, בהוראה ובהדרכה, לרכז אתרי חפירות ולשמש כמדריכי טיולים ומורי דרך. 

לימודי ארכיאולוגיה במחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה בר-אילן

אם תמיד התעניינתם בהיסטוריה ואתם אוהבים לטייל ברחבי הארץ ולהתעמק בשורשים העמוקים שלה, לימודי ארכיאולוגיה יכולים להתאים לכם במדויק. במחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה בבר-אילן תמצאו שפע מסלולים מעניינים, אווירה מלוכדת וחמה, מרצים מהשורה הראשונה ומלגות מעולות לסטודנטים. המחלקה ללימודי ארכיאולוגיה מציעה לימודי תואר ראשון, שני ותואר שלישי ואפשרויות מחקר מרתקות לצד קבלת תעודת חופר ומסלולים למורים ולמורי דרך מוסמכים.

 

 

 

 

אנשי סגל ומרצים שלנו