מדוע קיימת אי סימטריות במערכים כפולים בפסיספים?

תאריך: 

======================================================================

שאלה: 

מדוע קיימת אי סימטריות במערכים כפולים בפסיספים

 

פסיפסים יהודיים מחזיקים, פעמים רבות, 'מערך כפול'. כלומר, משני צידי 'איור' מרכזי מופיעים אותם פריטים.
לדוגמא, בבית הכנסת הדרומי שבחמת טבריה (תחילת המאה הרביעית), בפנל הסמוך לאפסיס מופיעה חזית אדריכילית (המסמלת את ארון הקודש או את המקדש) ומשני צידיה: ארבעת המינים, מנורה, שופר ומחתה,
'מלמעלה' נראים הפריטים בשני הצדדים זהים, אך בעיון מדוקדק יותר קיימים ביניהם שינויים מסויימים - המנורות אינן זהות, כך גם בסיסיהן, המחתות והלולבים אינן באותו זוית, הדגם הפרחוני שברקע שונה.
 
מדוע קיימת אי סמטריות זו? האם רק בגלל שאמני התקופה לא יכלו לדייק, או שהם רצו לגוון את המערך הכפול.
אבקש, בנוסף למענה, לציין גם חומר מחקרי בנידון.

 

 

יעקב

======================================================================= 

 התשובה:

ד"ר אייל ברוך משיב:

 

תופעה זו מופיעה לא רק בפסיפסים, ניתן לדוגמה במערת הצידונים במרשה (סביבות מאה ב' לפסה"נ), שמשני צידי הניאקוס בחלק האחורי של מערת הקבורה מצויירות שתי אמפורות בצבעים שונים ששוברים את המערך הסימטרי. כך גם בגמלונים של מערות קבורה בירושלים, שנראים סימטריים במבט ראשוני אך הם לא, לדוגמה מערת יהושפט או "קברי הסנהדרין". כפי שציינת, זה נובע ככל הנראה מהרצון לגוון את המערך הכפול.

 

לגבי הפסיפסים, רחל חכלילי טוענת ששבירת הסימטריה אומצה בכוונה ע"י האמנים היהודים בכדי לא ליצור יצירה  מושלמת, ויתכן והסיבה לכך היא שרק אלוקים יכול ליצור יצירה מושלמת.
 
 
 
ראה:

 

R Hachlili, The Menorah, The Ancient Seven-Armed Candelabrum - Origion, Form and Significance, leiden - Boston 2001, p.198

 

בברכה, 

ד"ר אייל ברוך

המחלקה ללמודי א"י וארכיאולוגיה ע"ש מרטין (זוס), אוניברסיטת בר אילן