ציור רוסי מהמאה ה- 18 שבו מופיעה מנורת בית המקדש, מהיכן לקח הצייר פרטים כל כך מדוייקים של המנורה?

תאריך: 

======================================================================

שאלה: 

בביקורנו במוסקווה הלכנו לגלרית TRETYAKOV  שהיא הגלריה הלאומית של רוסיה.

שם ראינו תמונה שנקראת כיבוש רומא ע"י הברברים. ע"י הצייר קרל ברילוב שצויירה בסביבות 1830 (ראה תמונה)  שם קפץ לנגד עיני תמונת המנורה כפי שאני מכיר אותה מסמל המדינה וכו'

כששאלתי את המדריכה מטעם המוזיאון על פרטי המנורה היא לא יחסה חשיבות כל שהיא למנורה יותר מכל פרט אחר בתמונה.

לאחר בירור נוסף היא אמרה שזה סתם מנורה שנבזזה ע"י הברברים ברומא.הפרטים בתמונה היו מאד מדויקים מכדי שיהיו מקריים. מצורפת התמונה "תמונת הפלישה לרומא"

 

הפרטים בתמונה מאד דומים לתמונת המנורה בשער טיטוס בשוני מהותי אחד, בשער טיטוס הנרות בקנים הם בגובה אחיד ואילו בציור של ברילוב הם משופעים. (ברוב ציורי המנורה ובמטבעות מאותה תקופה מופיעה המנורה בגובה קנים משופע)

 

נשאלת השאלה מהיכן לקח צייר רוסי במאה ה-18 פרטים כל כך מדוייקים של מנורה שנעלמה 1400 שנה קודם ?

אמנם ידוע שהצייר היה פרק זמן מסויים באיטליה אך אם ההשראה שלו באה משער טיטוס מדוע הוא שינה פרט מסוים בתמונה והשאיר אל כל השאר מדוייק ?

או שמא הוא ידע משהו שאנחנו לא יודעים על המנורה ?

                                                                                                                                    אפרים קלופמן

======================================================================= 

 התשובה:

ד"ר איליה רודוב משיב:

אפרים היקר, סקרנותך, תשומת לב לפרטים קטנים ורצון לחקר האמת ראוים לכל שבח.

 אכן, הכניס הצייר קארל ברולוב (1852-1799) את ציור מנורת בית המקדש לתמונתו "כיבוש רומא על ידי המלך הברברי הייזריך (או גינזיריק) בשנת 455" שראית בגלריית טרטיאקוב במוסקווה. אולי המדריכה שפגשת  בגלריה לא זכרה את הפרטים מספיק טוב, אבל אתר האינטרנט של הגלריה מסביר (ברוסית צחה!) ש"בעומק התמונה נראית קבוצת הברברים ששודדים את מנורת בית המקדש. הרומאים הביאו אותה לרומא אחרי שבזזו את בית המקדש בירושלים בשנת 70".

הניחוש שלך נכון והוא מביא אותנו לתשובה לשאלתך, "מהיכן לקח צייר פרטים כל כך מדוייקים של מנורה שנעלמה 1400 שנה קודם?" ברולוב העתיק את המנורה משער טיטוס שברומא! אם נתבונן בקצוות השחוקים של תבליט המנורה בשער טיטוס, נראה כאילו הם מסתיימים בגובה שונה, או "משופעים" על פי הגדרתך.  

קארל ברולו (ממש ככה!) הוא צאצא למשפחה צרפתית שהתיישבה ברוסיה עוד באמצע המאה ה-18, שהוסיף לשמו את הסיומת הרוסית "-וב" רק כשסיים את לימודיו באקדמיה לאמנויות בסנקט פטרבוגר. אחרי זה הוא נסע לאיטליה להמשך לימודים ונשאר שם למשך 13 שנה. היה לו מספיק זמן כדי לראות את עתיקות רומא וללמוד את המנורה בשער טיטוס. את ציורו "כיבוש רומא" צייר בשנים 1836-1835, זמן קצר אחרי שחזר לרוסיה. ככל הנראה, ברולוב גיבש את הרעיון של ציור זה בהשפעת יצירתו של הצייר הצרפתי מהמאה ה-17, ניקולה פוסן.  ניכר דימיון רב בין "חורבן בית המקדש וביזתו" מאת פוסן לבין "כיבוש רומא". בשתי התמונות דומות תנועות ומחוות הדמוית המרכזיות, מיקומן של קבוצות האנשים, אדריכלות שברקע וגם - מנורת שבעת הקנים. פוסן העתיק אותה משער טיטוס כמאתיים שנה לפני ברולוב! כדי להיווכח בדימיון בין תנומות אלה, אינך צריך לטוס לחו"ל – אחת משתי גרסאת הציור של פוסן מוצגת במוזיאון ישראל בירושלים.     

 

נמשיך ונשאל, האם המנורה שמופיעה על שער טיטוס היא מנורת בית המקדש? ככל הנראה, היא אחת משתי מנורות המקדש שעל פי סיפורו של יוסף בן מתתיהו ב"מלחמות היהודים", נמסרו לרומאים. יחד עם זאת, הבסיס המוזר של המנורה – מצולע ומדורג, עם דמויות פגניות עליו – לא דומה לצורתו המשולשת והפשוטה בתאורי המנורה בארץ ישראל בתקופת הבית השני (המקרא שמתאר את מנורת שבעת הקנים בפרטי פרטים לא מתייחס לצורת הבסיס). פרופ' דניאל שפרבר מאוניברסיטת בר-אילן מניח כי כאשר הרומאים היו מביאים את השלל מירושלים לרומא דרך אסיה הקטנה (טורקיה של ימינו), בסיס המנורה נשבר ובעלי המלאכה המקומיים התקינו לה בסיס חדש.

נשאל עוד, היכן המנורה עכשיו? התשובה מאכזבת. למרות השמועות שהיא נסתרת במרתפי הווטיקן, הסיפור שברולוב הציג בציורו הוא ככל הנראה הנכון: הברברים שדדו את מנורת הזהב (והתיכו אותה). אם כן, כפי שמסכם פרופ' סטיבן פיין את מאמרו החדש "מנורת בית המקדש – היכן היא?", עוד לא אבדה תקוותנו לראות אותה חוזרת לבית המקדש במהרה בימינו.      

 

בברכות,

ד"ר איליה רודוב,

המגמה לאמנות יהודית,

אוניברסיטת בר-אילן