כתב אשורי- האם זהו כתב המזוהה רק עם היהודים?

תאריך: 

======================================================================

שאלה: 

מקובל לאמר שספרי התורה בימי בית ראשון היו כתובים בכתב עברי עתיק , ועזרא הסופר שינה את הכתב ל"כתב אשורי" המקובל כיום. 
רציתי לדעת האם נמצא שימוש בכתב הזה בבבל או באשור בתקופה של גלות בבל ושיבת ציון שיכול לאשר שזהו מקורו של הכתב , או שמדובר בעצם בכתב שהיה בשימוש רק על ידי היהודים
 
תודה מראש,
בועז

======================================================================= 

  התשובה:

מר עמרי עבדי משיב

הכתב אותו אנו מכירים מלשון חז"ל בשם הכתב האשורי, מקורו ככל הנראה באזור ארם (סוריה), ובמחקר נהוג לכנותו בשם "הכתב הארמי". בראשית הופעתה של השפה הארמית, סביבות ראשית האלף הראשון לפנה"ס, עוד השתמשו לאותיות פניקיות-כנעניות, שבהם גם השתמשו לשפה העברית בתקופת הברזל. אולם לאחר שהשפה הארמית הפכה לשפה בין-לאומית, החל במקביל להתפתח צורת הכתב הארמי. הכתובות הארמיות הקדומות ביותר מגיעות אלנו בעיקר מסוריה, מיסופוטמיה ומצרים. הכתובות מתוארכות להחל מתחילת המאה השמינית לפנה"ס, ואת הדוגמאות הקדומות ביותר אנו מוצאים בזנג'ירל  ובסו'גין שבסוריה ובעיר אשור. בארץ ישראל אנו מוצאים כתובות בכתב זה באוסטרקונים החל מהתקופה הפרסית, באתרים כמו תל באר שבע, לכיש, אילת ותל אל-פערה.
באי יב שבמצרים נתגלה ארכיון גדול של מכתבים של קבוצת היהודים שישבה שם במאה החמישית לפנה"ס. לאחרונה התפרסמו כתובות מההתישבות יהודייה בבבל, בה ישבו ככל הנראה הגולים מיהודה מהמאה השישית לפנה"ס והלאה, ואומנם רוב הכתובות הם בשפה האכדית ובכתב היתדות אולם ישנם הערות קצרות גם באלפבית הארמי.
כך שאפשר להגיד שהמקור של כתב זה אינו דווקא יהודי, והיה בשימוש ע"י רבים מעמי האזור. ועדויות ראשונות לשימוש היהודים בכתב זה נמצאו רק החל מהמאות השישית והחמישית לפנה"ס.
 
עמרי עבאדי.
 
 
 

בברכה, 

עומרי עבאדי

המחלקה ללמודי א"י וארכיאולוגיה ע"ש מרטין (זוס), אוניברסיטת בר אילן